donderdag 6 oktober 2011

walnoteninkt

Heel veel blogs beginnen in deze tijd van het jaar met de woorden als "het is herfst" of "het najaar komt eraan" of woorden van gelijke strekking. 
Ik sluit me daar graag bij aan. 
Zelfs: het heeft hier vanmorgen pijpenstelen geregend.
Maar daar gaat het natuurlijk helemaal niet om. Op de blog van Kathleen Loomis vond ik een serie verhaaltjes over het maken van walnoteninkt. Ik zou het zelf niet bedacht hebben. Natuurlijk weet ik van het bestaan af maar dat je zoiets ook zelf kunt maken?? 
Tijd voor een experimentje dus. Nu hebben wij zelf geen walnotenboom maar mijn vriendin Klara bracht uitkomt. Zij heeft een boom en wat belangrijk is dus ook noten en veel zitten er zelfs nog in de ïn de groene bolsters. En dat is belangrijk. Want daar zit de kleur in.

Dus, een halve pan vol noten, water erbij, aan de kook brengen en daarna zachtjes een paar uurtjes laten pruttelen.  
en langzaam zie je dan al dat het prutje donkerder en bruiner wordt. 
na een paar uurtjes heb ik de hele boel door een vergiet laten lopen 
en even wat uitgeprobeerd met een penseel op een stukje papier.
Ik ben nu al tevreden.
een bijna volle fles met "walnoteninkt" is het resultaat.

Bij de al afgekookte walnoten heb ik een lapje stof gedaan e dat staat nu te weken. 
Wordt vervolgd dus.

15 opmerkingen:

Nienke zei

Wat spannend Ina, ik ken het uit de wolververij maar mijn ervaring is dat het slecht ´houdt´ op katoen (verbleekt of vloeit uit oiv. vocht). Gebruik jij nog iets extra´s om het te ´fixeren´?

marjolijn zei

Ziet er spannend uit. Ik kende ook alleen het verven van wol met walnotenblad.
gr. Marjolijn

ina zei

ik kende het helemaal niet......... ik heb gewoon gedaan wat ik op internet vond. Maar - wie weet wat ik nog tegenkom. :-)

mieke zei

Je moet maar op het idee komen.
En de walnoten ?? Liggen in de kliko ?
grtjs Mieke

ina zei

nog niet, liggen nog uit te lekken met een lapje erbij......

Christel Sins-Camp zei

Kijk maar uit dat je niet per ongeluk verward met cola...
Laat mij het maar gewoon kopen in de winkel: heb al genoeg giftige verfspullen op een hoge plank staan!

ina zei

Nou dat valt mee hoor: ik heb er een grote sticker opgeplakt met "walnoteninkt" hij staat wel in de reservekoelkast maar daar staat wel meer "creatieve prut".

Ineke zei

Ik had het ook op haar blog gezien, maar de resultaten vind ik toch minimaal.

christina zei

Natuurlijk is het leuk als het resultaaat met lapjes mooi wordt, maar alleen al zo'n experiment vind ik de moeite waard. Had het al gelezen op jouw facebook natuurlijk, dus heel benieuwd hoe het gaat met de lapjes.

Anoniem zei

Diep donkere kleur krijg je zo, zou je eigenlijk helemaal niet verwachten, hè. Bijzonder...ben benieuwd wat je ermee gaat doen!

Anoniem zei

Ha ,Ina, een heerlijk blog ben weer uren blijven hangen en verdwaald naar andere links.
ben zelf de grootste digibeet dus bekijk ik alles met grote bewondering.
heb wel een site die manlief af en toe bij houd.
wil je meer weten over met planten en zo te verven laat maar weten via de mail.
gr ellen

www.ellen-siemer.nl
ellen-siemer@hetnet.nl

Babette zei

En dan te bedenken dat wij er likeur / nocino van hebben gemaakt. 1 keer likeur, dus walnoten met alcohol en nog wat dingen. Nadat de alcohol er uit is gehaald hebben we het nogmaals geweekt in wijn. Ook heul errug lekker.
Succes met het verven met walnoten verf!!!!!!!
Groetjes Babette.

ina zei

Die likeur en de wijn dat snap ik. Lijkt me lekker! Maar doe je dat dan ook met de bolsters eromheen??

meta zei

Ik zag net dat mijn reactie bij je vorige berichtje dus eigenlijk was bedoeld voor dit walnoten idee.

ina zei

Meta, dat had ik eigenlijk al wel begrepen, dank je wel dat je het hier nog even zegt.